Nasz Program

Studenci


Życie studenckie.
Studenci są dla każdego miasta zarazem wielką szansą jak i wyzwaniem. Wielką szansą dlatego, iż ich zapał, entuzjazm, żądza wiedzy i świeże spojrzenie na świat są gwarantem rozwoju miasta. Wyzwaniem zaś, dlatego iż powyższe należy w rozumny sposób spożytkować i zachęcić młodego człowieka do studiowania w mieście i POZOSTANIA W NIM PO STUDIACH. Studia są pięknym okresem w życiu. który chętnie się wspomina. Ten dokument ma być zaczątkiem debaty, aby Poznań dla studentów nie był tylko przyjemnym wspomnieniem z czasu studiów, ale i miejscem na całe życie. 

W środku stawki.
W Poznaniu mieści się 8 państwowych szkół wyższych i 17 prywatnych, na których kształci się blisko 133 tys. studentów. Miejsc w akademikach jest ok. 5000, co zmusza studentów do korzystania ze stancji - często w odległych albo źle skomunikowanych zakątkach miasta, czy za wygórowaną ceną. Podobnie przedstawia się sprawa stołówek akademickich. Niedostatki infrastruktury rowerowej, słabo rozwinięty transport publiczny, chaos przestrzenny oraz słabo wspierana kultura oraz sport dopełniają obrazu Poznania jako miasta coraz mniej atrakcyjnego dla studenta. Wszystko to sprawia, iż Poznań już dawno nie "goni" miast zachodnich, a coraz gorzej wypada na tle innych krajowych ośrodków akademickich. A dzisiaj stoimy przed niżem demograficznym, który zagrozi egzystencji wielu prywatnych szkół wyższych, a także słabszych szkół publicznych, co odbije się na gospodarkach miast goszczących te uczelnie. Natomiast na pewno nie odbije się na najlepszych, dlatego rywalizacja o zainteresowanie studentów w miastach zarządzanych w sposób przyszłościowych zaczęła się już przed 10-cioma laty. I dzisiaj Poznań potrzebuje wyróżników na tle innych miast, dla przyciągnięcia uwagi studentów.
W związku z tym:
Uczynimy Poznań miastem przyjaznym dla studenta, oferującym zróżnicowaną bazę mieszkaniową, wysokiej jakości transport publiczny oraz możliwości rozwoju zawodowego, sportowego i kulturalnego w Poznaniu poprzez następujące działania istotne na dwóch kluczowych etapach życia studenta:
  1. 1. W okresie studiów
    1. 1.1 Poszerzenie dostępności bazy akademików oraz tanich studenckich mieszkań. 
Stworzenie strony internetowej zawierającą ofertę bazy mieszkaniowej dla studentów w Poznaniu. Docelowo powinny zostać stworzone warunki dla operatorów, którzy będą pomagać studentowi w odnalezieniu lokalu mieszkaniowego, co jest rozwiązaniem sprawdzonym w bardzo wielu ośrodkach akademickich. Zadaniem miasta powinno być także wspieranie sektora prywatnego oraz uczelni w procesie tworzenia akademików oraz tanich pensjonatów i stancji dla studentów. 
    1. 1.2 Stworzenie sieci tanich stołówek akademickich
Miasto poprzez promocję, stwarzanie warunków lokalowych, współpracę z kapitałem prywatnym powinno doprowadzić do powstania sieci tanich stołówek akademickich. Wydaje się także, iż konsekwencją budowy akademików będzie powstanie stołówek akademickich. 
    1. 1.3 Usprawnienie komunikacji publicznej – w tym TRAMWAJ NA MORASKO
Komunikacja publiczna jako promujący ideę zrównoważonego rozwoju, tani i ogólnodostępny środek transportu powinna być w szerokim zakresie rozwijana (patrz program dot. transportu miejskiego). Z punktu widzenia studentów niezwykle istotnym jest dociągnięcie połączenia tramwajowego do kampusu na Morasku, a także polepszenie połączeń aglomeracyjnych - studenci w poszukiwaniu tańszego lokum coraz częściej wyprowadzają się pod Poznań. 
Należy też w ograniczonym zakresie rozważyć wydłużenie działalności dziennej komunikacji miejskiej. 
    1. 1.4 Stworzenie możliwości poruszania się rowerem po mieście - budowa gęstej sieci ścieżek rowerowych oraz miejskiej wypożyczalni rowerów.
Studenci są tradycyjnie najwierniejszymi użytkownikami rowerów, dlatego trzeba intensywnie przystapić do realizacji planów ścieżek rowerowych oraz zaprojektować połączenia między wszystkimi ośrodkami wykładowymi, a akademikami.
Rower jako najbardziej ekologiczno, prorozwojowy i miastotwórczy środek transportu powinien być wyjątkowo silnie promowany (patrz. program dot. transportu miejskiego).
Ważnym elementem promocji i upowszechniania ruchu rowerowego jest stworzenie ogólnodostępnej miejskiej wypożyczalni rowerów.
    1. 1.5 Wspieranie oraz rozwój oferty kulturalnej Miasta Poznania 
Rażącym jest brak istotnych i głośnych wydarzeń kulturalnych w Poznaniu – zarówno dotyczących kultury wysokiej jak i niskiej. Dobrym przykładem jest brak festiwalu muzycznego w Poznaniu,  który systematycznie budowałby swoją markę, a zarazem markę Poznania (np. Opener Festival, Coke Live Festival, Orange Warsaw). Brak takiego festiwalu był jedną z najczęściej wymienianych rzeczy przez studentów.
    1. 1.6 Rozbudowa oferty sportowej Poznania
Podkreślić trzeba, że jeśli chodzi o sport wyczynowy i osiąganie wyników sportowych studenci są w dużej mierze grupą docelową. Tak samo w zakresie sportu amatorskiego i rekreacji studenci mają duże potrzeby aktywności fizycznej.
    1. 1.7 Stworzenie systemu zniżek dla studentów
Dobrze zorganizowany system zniżek może być dużą zachętą dla studentów przy wyborze ośrodka akademickiego. Zniżki powinny obejmować nie tylko instytucje na które UM Poznania ma bezpośredni wpływ, ale także instytucje prywatne, restauracje itd. - kapitałowi będzie się opłacać opuścić ceny w zamian za promocję i zwiększenie liczby klientów. System zniżek powinien funkcjonować jak karta ISIC - należy wykorzystać istniejące już rozwiązania jak legitymacja studencka, Poznańska Karta Miejska czy powstająca właśnie Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna.
    1. 2. W okresie wchodzenia na rynek pracy
    2. 2.1 Aktywne wspieranie i koordynacja systemu praktyk, stażów, prac studenckich oraz prac dorywczych dla studentów. Miasto powinno w sposób aktywny, najlepiej posiłkując się instytucjami do tego   właściwymi (Urząd Pracy), promować i wspierać wprowadzenie studentów na rynek pracy. Problem, choć trudno rozwiązywalny na poziomie samorządowym, może być zmniejszany poprzez tworzenie przejrzystych baz internetowych praktyk studenckich czy inicjowanie dialogu w trójkącie uczelnie – urząd pracy – przedsiębiorcy.
Należy zwrócić uwagę, iż postulowanie wprowadzenie transparentnych baz ofert czy to pracy czy mieszkaniowych wymusza konkurencję i jest znaczącym usprawnieniem dla zainteresowanych.
    1. 2.2 Badania rynku pracy oraz współpraca z uczelniami w celu dostosowania kierunków oraz programu do potrzeb rynku pracy
Miasto powinno prowadzić intensywny dialog z uczelniami mający na celu dostosowanie kierunków nauczania do rynku pracy.  Niezwykłą szansą dla miasta są instrumenty, które przyniesie reforma szkolnictwa forsowana przez rząd.
    1. 2.3 Stypendia naukowe prezydenta Poznania za wybitne osiągnięcia w nauce oraz konkursy organizowane przez miastoOdpowiednio wysokie i rozpowszechnione stypendia powinny motywować studentów do aktywnej pracy oraz stanowić swoiste wyróżnienie – będące marką samą sobie, znaną także pracodawcom.
Organizowanie konkursów przez miasta zachodnie jest już od dawna sposobem na zwiększenie prestiżu miasta, uczelni, a także przyciągnięcie kreatywnych studentów (np. na rozwiązanie problemu matematycznego, mistrzostwa świata robotów w piłce nożnej z okazji Euro 2012) .
    1. 2.4 Wspieranie potencjału uczelni w kontaktach biznesowych celem stworzenia innowacyjnej gospodarki
Miasto poprzez tworzenia klastrów, parków naukowych, inkubatorów przedsiębiorczości i negocjacje powinno tworzyć ramy kooperacji między uczelniami a biznesem. Należy rozważyć rozszerzenie pomysłów typu poznański Rockefeller.
    1. 2.5 Finansowanie wykładów wybitnych zagranicznych naukowców.
Miasto powinno wspierać i zachęcać uczelnie do ściągania wybitnych naukowców, którzy swoim autorytetem i wiedzą przyczynili by się do rozwoju Poznania jako ośrodka akademickiego.